Každý desátý člověk v České republice žije se zdravotním postižením.

Na hubnutí se musí jinak

30. 1. 2014

Štědrovečerní stůl byl plný dobrot a my si užívali hojnosti všeho jistě v celém vánočním a novoročním období. A ti, kteří si jako já užívali vánočních pohádek a zaslouženého lenošení, určitě poznali, že tělu hojnost jídla a nedostatek pohybu nesvědčí. Takže v lednu přichází nejrůznější zažívací potíže, nejdou dopnout nové kalhoty, o večerních šatech ani nemluvě. Dnes už mohu s jistotou prohlásit, že novoroční předsevzetí jsou k ničemu a diety nefungují. Nejsem z těch, kteří budou dobrovolně a s radostí dělat něco nepříjemného nebo dokonce jíst, co mi nechutná. Na to se prostě musí jinak.

Ono už slovo „zhubnout“ vyvolává pocit, že se něčeho musíme zbavit, něco omezit, něčeho se vzdát. Nejrůznější diety pak tuto mylnou domněnku jen potvrzují. Obvykle nám předepisují, co všechno nesmíme namísto toho, co bychom jíst mohli a měli. Nevěřím, že se dá zázračně zhubnout za měsíc o deset kilo, jak se nás snaží přesvědčit řada dobře vypracovaných a přesvědčivých marketingových kampaní. Nevěřím ani zázračným přípravkům, co nás zbaví chuti k jídlu. A považuju za nesmysl hladovět nebo se cpát něčím, co mi nechutná.

Jíst se musí

Často však jíme více než je nutné, ne proto, že bychom měli hlad, ale proto, že prostě můžeme. Nebo si vybíráme tzv. prázdné potraviny, jídlo, které obsahuje spoustu energie, ale žádné vitamíny a minerální látky, které jsou pro zpracování cukrů nezbytné. Ty pak tělo čerpá z vlastních zásob a paradoxně dochází k podvýživě i obézních lidí. A čím více se snaží jídlo omezovat, tím větší nedostatek tělo cítí a za každou cenu se snaží vytvořit si zásoby. Stačí malá změna, na svačinu si dejte dvě jablka namísto tatranky. Energetická hodnota je stejná, ale ovoce sebou nese ony nezbytné vitamíny a minerály. A jen tak mimochodem, jablka zaberou taky víc místa v žaludku, tedy vyvolají větší pocit sytosti. Zkuste také oloupaný grapefruit pokapaný kukuřičným sirupem.

Zavlažujte

Dostatek tekutin pomáhá s vylučováním odpadních a toxických látek. Každá dobře fungující továrna se potřebuje zbavovat odpadků a udržovat čistotu. Zkuste uklidit doma bez vody, nejspíš Vám to moc nepůjde nebo se u toho hodně nadřete. A k úklidu si určitě naberete teplou vodu, špína pak pouští snáze. Dopřejte to také svému tělu. Nejvhodnější jsou bylinné čaje, například čistící bylinné směsi s kopřivou, mátou nebo zelené čaje. Čerstvý zázvor zalitý horkou vodou s kapkou medu nebo jen teplá voda s citronem je také výborným pomocníkem. Vyhýbejte se slazeným, syceným a barveným nápojům, žízeň nezaženou a tělu nepomohou.

Jezte skutečné jídlo

Vyhněte se všemu instantnímu a polotovarům. Ať už výrobce tvrdí cokoliv, nejsou to čerstvé potraviny a obsahují spoustu přídavků, které nejsou vždy neškodné. Vynechejte smažená jídla, uzeniny a bílý cukr. Raději si dejte přírodní řízek a čerstvý zeleninový salát než menu v „mekáči“. Oslaďte si čaj či kávu stévií nebo datlovým sirupem namísto kostky cukru.

Vláknina je kamarád

Je nezbytná pro správné fungování střev. Rozpustná vláknina podporuje rozklad a přeměnu potravy pomocí enzymů na tělu prospěšné a užitečné látky. Má schopnost absorbovat potřebnou vodu a je živinou pro prospěšnou část mikrobiální flóry ve střevech. Reguluje trávení tuků a sacharidů. Nerozpustná vláknina pak zvětšuje objem obsahu střev a urychluje vylučování, a tím zkracuje dobu, kdy je tělo ve styku s toxickými odpady. Nejpřirozenějším zdrojem vlákniny je ovoce, zelenina a luštěniny. Můžete si také přidat rozdrcené lněné semínko do jogurtu nebo otruby do polévky. Vyměňte dva bílé rohlíky za jeden celozrnný. Pochutnejte si na zeleninovém salátě s červenou čočkou místo rohlíku se salámem. A hrst oříšků denně obsahuje nejen ty „správné“ tuky, spoustu minerálů a vitamínů, ale navíc pomáhá zlepšit náladu.

Podpořte čističku

Játra jsou největší detoxikační stanicí v našem těle. Kromě toho plní játra řadu dalších životně důležitých funkcí. Jsou klíčovým orgánem zajišťujícím energetickou látkovou výměnu a přeměnu živin. Slouží jako zásobárna řady látek, jako je glykogen, železo nebo vitamíny. Bez nich to zkrátka nefunguje. Pomozte jim ve správném fungování česnekem, brokolicí nebo třeba olejem z ostropestřce mariánského. Vynechejte alkohol, černý čaj a cigarety. Omezte černou kávu, zkuste třeba cikorku podle našich babiček, zelenou nebo ajurvédskou kávu s čekankou lékařskou. Je stejně povzbuzující, chutná a bez kofeinu.

Přidejte na pohybu

Bez toho to opravdu nepůjde. Pohyb trénuje srdeční činnost, zrychluje celý metabolismus, podporuje cirkulaci tekutin v těle a očistnou funkci lymfatického systému, usnadňuje vylučování toxických látek a v neposlední řadě také urychluje spalování tuků. Nemusí to být hned fitko, kde na Vás každý kouká. Stačí chodit do práce rychlou chůzí, namísto tramvaje a auta. Proti vzteku a smutku můžete jezdit na kole, namísto vyjídání ledničky. Zkuste rotoped u oblíbeného seriálu. Nemáte-li tu správnou kamarádku, půjčte si sousedovic psa na proběhnutí, ten bude nadšený, i když budete funět jak lokomotiva a zastavovat na každém třetím rohu. Každý krok navíc se počítá.

Mějte se rádi

Nedávejte si úkoly, které nemůžete splnit. Neúspěch odrazuje víc, než jsme ochotni si přiznat. Chovejte se k sobě jako nejlepší kamarádka, pochvalte se za každý malý splněný úkol a odpusťte si malé prohřešky. Smiřte se s tím, že tohle je běh na dlouhou trať a je potřeba si jej zpříjemňovat, nikoli naopak. Jídlo musí nejen nasytit, ale taky chutnat. Pohyb nemá být trápení, ale relaxace. A usmívejte se. Tělesná a psychická pohoda jsou spojené nádoby a jen my sami si určujeme, jak se budeme cítit.

Iva Borak


Seznam všech „éček“ najdete na

Zdroj:www.emulgatory.cz

www.emulgatory.cz

Iva Borak

Iva Borak

Jsem žena. Jsem realista. Vyrostla jsem vedle svého postiženého bratra. Žiju se svými téměř dospělými dětmi a mnoho let také s periodickou depresívní poruchou. Miluji slunce, čokoládu a lidi se smyslem pro humor. Nesnáším bezmoc, bezohlednost a předsudky. Koukám kolem sebe a používám vlastní hlavu

Poslední články autora

Osladím si ráno 16002x, 23.2.2012
Čekání na slunce 80832x, 18.3.2012
Reforma nebo deforma ? 4858x, 7.5.2012
Měla jsem zlý sen 2823x, 29.5.2012
Dívka a muž na zemi 2744x, 29.5.2012
Hudba, festivaly a bariéry 2598x, 15.8.2012
Deprese je zákeřná nemoc 2913x, 29.8.2012
To musíš zvládnout 2143x, 8.9.2012
Úklid vlastní hlavy 2170x, 8.9.2012
Pomoc! Nechci sKartu! 5539x, 25.9.2012
Tančím nejlíp, jak dokážu 2246x, 13.10.2012
Rovnováha vlastního já 2131x, 28.11.2012
Chodníky a čistý stůl 1888x, 10.12.2012
Přání a předsevzetí 1827x, 8.1.2013
Vánoce v ponožkách 1836x, 8.1.2013
Jsem neviditelná 2557x, 12.2.2013
Dotýkejme se 2089x, 6.3.2013
Zdravěji a pomalu 1896x, 26.6.2013
Supermarket nebo obchůdky? 1365x, 17.12.2013
Diskriminace slušnosti 1170x, 10.6.2014
Byla to bojovnice 989x, 16.1.2016
Jsem divná 879x, 21.4.2016
Udělala jsem si radost 766x, 2.6.2016

Komentáře

  • Eva

    vloženo 8.3.2014 19:42:32

    Zkuste jíst zdravě, hubnutí příjde samo.

Přidat komentář...

Naši partneři:

HelpnetGreen Doors Fokus Praha Časopis Vozíčkář Časopis Vozka Časopis Psychologie Dnes Bayer

Spolek Dobré místo, z.s.© 2011-2018 Lidé mezi lidmiZdravotně-sociální portál |